LEVENSSTIJL

4 trucs om te voorkomen dat je deze zomer te veel aankomt

15views

De zomer betekent dat je veel tijd buitenshuis doorbrengt: tussen ijsjes, aperitieven, biertjes, diners, lunches op het strand en nog veel meer door, is het risico bij terugkomst dat je met de weegschaal te maken krijgt.

Er zijn echter trucjes om je calorie-inname te verminderen zonder al te veel smaak te verliezen. Deskundigen van de Universiteit van Alberta, Canada, bevelen ze aan.

1. Bereid de gerechten thuis voor

Kant-en-klaarmaaltijden, ook om langer houdbaar te kunnen maken, zijn rijk aan zout en vet. Ze zijn lekker, maar kunnen op de lange termijn slecht zijn voor je gezondheid, waardoor bijvoorbeeld de kans op een hoge bloeddruk toeneemt.

2. Geef de voorkeur aan gezondere ingrediënten

Is het echt nodig om mayonaise te gebruiken? Je kunt het vervangen door een lichter alternatief, zoals Griekse yoghurt, of een lichte azijn-currydressing maken.

Je kunt je zoutinname verminderen door deze te vervangen door kruiden zoals curry, komijn en tijm.

Het is beter om bij het bereiden van hamburgers minder vet vlees te kiezen en de tofu-varianten te proberen, die zijn niet zo slecht.

In plaats van chips kun je groenten en volkorenbrood proberen, in plaats van cake en ijs groen licht voor vers seizoensfruit. Misschien zelfs gegrild. “De natuurlijke suiker in fruit maakt alles bij het grillen zo zoet dat het niet nodig is om iets toe te voegen”, benadrukt Sabina Valentine, voedingsdeskundige bij het “Health and Nutrition Centre” van de Universiteit van Alberta.

Een aanvullend idee voor kinderen is om zelfgemaakte ijslolly’s met vers fruit te bereiden.

3. Wissel water af met alcohol

Bier en wijn kunnen ervoor zorgen dat u meer vocht verliest dan u drinkt, omdat het diuretica zijn. Zeker als het warm is: ze drogen mogelijk uit. Daarom raadt de deskundige aan om alcohol af te wisselen met glazen water, om uitdroging te voorkomen.

4. Volg de 80/20-regel

Het is waar dat het tijdens de vakantie moeilijk is om wat lekkers op te geven, maar een goede regel is 80/20. Juist om de gerechten waar u dol op bent niet op te geven, moet u 20% van de tijd genieten van snacks en voor de resterende 80% een uitgebalanceerd voedingsplan volgen.