KINDEREN

Advies van kinderartsen om weer naar school te gaan

16views

Goede voeding, het juiste aantal uren slapen, ontbijten, tablets, smartphones en tv vermijden voordat je gaat slapen: dit zijn enkele adviezen van kinderartsen om met een voorsprong naar school terug te keren

Terug naar school: advies van kinderartsen

In de ochtend wordt de lucht fris. De bruine kleur vervaagt geleidelijk, september is net begonnen. De vakantie is slechts een herinnering en school is weer begonnen. Het enige wat wij hoeven te doen is toezicht houden op de bruggen van de schoolkalender 2023-2024 voor kleine pauzes gedurende het jaar. Maar om het beste uit dit nieuwe jaar te halen is het belangrijk om een ​​ondersteunende en positieve omgeving te creëren waarin we met succes een nieuw pad vol motivatie en enthousiasme kunnen bewandelen, waarbij we kinderen en jongeren de waarde van onderwijs en interesse in leren kunnen laten zien en door ons gedrag kunnen we hen positief inspireren.

I kinderartsen dell’Instituut voor Gezondheid van het Bambino Gesù Kinderziekenhuis ze dachten erover om goden te offeren waardevol advies voor ouders kinderen het beste op voor te bereiden terug naar school.

Dit moment is cruciaal voor miljoenen kinderen en jongeren, aangezien scholen in het hele land de afgelopen dagen hun deuren hebben heropend.

Correcte voeding en regelmatige fysieke activiteit

“Om ervoor te zorgen dat onze kinderen een geleidelijke en prettige terugkeer naar school hebben – legt Dr. Giuseppe Di Mauro, voorzitter van SIPPS – uit, is het raadzaam dat kinderen meteen goed beginnen te eten en gedurende de dag regelmatig aan lichaamsbeweging doen: dit helpt om vrij te komen stress, bestrijdt een slecht humeur op een natuurlijke manier en helpt je in slaap te vallen.”

Iedereen gaat naar bed, afhankelijk van zijn leeftijd

Het is ook essentieel dat kinderen en adolescenten goed rusten. “Ouders – voegt Di Mauro eraan toe – hebben de neiging dit aspect te onderschatten als het om hun kinderen gaat, die tegenwoordig meer dan ooit te maken krijgen met te veel verplichtingen en buitensporige prikkels ervaren die hun nachtrust verstoren.”

Maar hoeveel uur moeten kinderen ’s nachts slapen? Volgens recente aanwijzingen van de Slaapstichting

  • gemiddeld zou een kind van 3-5 jaar maar liefst 10-13 uur moeten slapen;
  • van 6 t/m 10 jaar maar liefst 9-11 uur;
  • maar liefst 8-9 uur voor kinderen tussen 11 en 13 jaar.

Er zijn zelfs talloze onderzoeken die bevestigen dat het onwaarschijnlijk is dat kinderen die niet genoeg slapen goede schoolresultaten zullen behalen, omdat slaapgebrek een negatief effect heeft op het geheugen, het beoordelingsvermogen, de aandacht en de emotionele stabiliteit.

Nee tegen videogames, tablets, tv en pc’s in de avonduren

Opnieuw zouden volgens de SIPPS-kinderartsen videogames, tablets, computers of televisie in de avonduren verboden moeten worden, wat angst en opwinding kan veroorzaken en het normale slaapritme kan veranderen.

Geniet van een goed ontbijt

“Om het schoolritme zo goed mogelijk te hervatten – voegt de SIPPS-president eraan toe – laten we het belang van het ontbijt niet vergeten, dat de juiste hoeveelheid suikers, vitamines en vetten moet bieden die nodig zijn om de rest van de schooldag op de best mogelijke manier door te komen, en met energie”.

Hervat het juiste ritme en met dagelijkse regelmaat van tijden en activiteiten

“Het is dan belangrijk – zegt Dr. Leo Venturelli, lid van de Raad van Bestuur van de Italiaanse Vereniging voor Preventieve en Sociale Pediatrie (SIPPS) en burgerombudsman voor kinder- en adolescentie – om kinderen het juiste ritme te laten hervatten, een geregeld ritme door schooluren, dus vroeg naar bed gaan in de avond, om ’s ochtends wakker en alert te zijn, door het aantal maaltijden (5 per dag, verdeeld over twee hoofdmaaltijden, een ontbijt en twee tussendoortjes tussen de ochtend en de middag), door georganiseerd spel, door het hervatten van ontmoetingen met leeftijdsgenoten. Onderstreept moet worden dat het organisme van kinderen, net als dat van volwassenen, zeker beter functioneert als er dagelijkse regelmaat is in tijden en activiteiten.”

Pak je rugzak bij elkaar

Laten we samen met kinderen en tieners een lichte, stevige en goed georganiseerde rugzak voorbereiden, door zware boeken dicht bij de rug te plaatsen en beide schouderbanden comfortabel en veilig te dragen.

Stimuleer de juiste houding

Studeer met behoud van een juiste houding het is belangrijk om rugpijn en het ontstaan ​​van wervelkolomproblemen te voorkomen.

We leggen kinderen uit hoe ze rechtop, achterover leunend, met de armen op het bureau kunnen zitten en zo de concentratie en het comfort tijdens de lessen bevorderen.

Maak een wandeling naar school

Om lichaam en geest actief te houden, kunnen we beweging bevorderen door middel van plezierige activiteiten, zoals naar school lopen of buiten spelen.

Goed eten om de concentratie te stimuleren

Door de hoofdmaaltijden in evenwicht te brengen met gezonde tussendoortjes, moet u zorgen voor de juiste hoeveelheid calorieën voor de leeftijd van het kind en de adolescent.

Een voldoende tussendoortje zou 5-10% van de dagelijkse calorieën moeten opleveren, dus variërend – op basis van de leeftijd – tussen 80-100 calorieën voor een 6-jarig kind en 180-200 calorieën voor een tiener.

Leer de tijd tussen studeren en spelen te beheren

Het is belangrijk om een ​​dagelijkse routine te creëren waarin tijd is voor schoolwerk, spel en rust. Een goed gestructureerde routine, met een vaste tijd voor huiswerk, kan stress helpen verminderen.

Deel schoolervaringen

Het is van cruciaal belang ervoor te zorgen dat kinderen weten dat ze op elk moment met hun ouders kunnen praten over school of persoonlijke zaken. Niet alleen met hen praten over lessen en huiswerk, maar ook over hun gevoelens en zorgen over school is belangrijk om hen emotionele steun te bieden. Door kinderen te helpen doelen te stellen, kunnen ze een doel en een gevoel van voldoening krijgen.

Respecteer je eigen tijd

Het is belangrijk om ieders leertempo te respecteren, zonder het geduld te verliezen. En als we problemen opmerken, laten we dan niet ongerust zijn.

Bied steun aan kinderen, maar zonder stress

We bieden ondersteuning bij het leren, zorgen voor een rustige, goed uitgeruste studieomgeving thuis, helpen kinderen met huiswerk en schoolactiviteiten wanneer dat nodig is, waardoor leren een lonende ervaring wordt.

Respecteer de autonomie

Het bevorderen van de onafhankelijkheid is belangrijk om kinderen te leren autonoom te zijn in hun schoolverantwoordelijkheden, zoals het organiseren van vakken en het beheren van de tijd. Wij bieden ondersteuning en dialoog zonder inbreuk te maken op de privacy.

Relaties opbouwen met docenten

Actief deelnemen aan het schoolleven van kinderen en jongeren door bijeenkomsten met leraren bij te wonen en interesse te tonen in hun vorderingen zorgt ervoor dat ze het verband tussen school en gezin begrijpen, waardoor een ondersteunende omgeving ontstaat.

Bron:

Op de website van het ziekenhuis is een volledige rubriek gewijd aan school beschikbaar, met verdere praktische suggesties en inzichten over specifieke onderwerpen zoals de integratie van kinderen in de kleuterschool en de basisschool.

Beoordeeld door Nicoletta Vuodi