ADVIES

Gojibessen: wat er met het lichaam gebeurt als je er een lepeltje per dag van neemt

34views

Zijn gojibessen echt zo gezond? Zijn er contra-indicaties? Laten we eens kijken wat er met het lichaam gebeurt door ze elke dag in te nemen

Goji bessen, een zeer gewaardeerd en gerenommeerd superfood. Maar zijn ze echt zo gezond? Zijn er contra-indicaties? Laten we eens kijken wat er met het lichaam gebeurt door ze elke dag in te nemen

De afgelopen jaren is de Goji bessen zij hebben een groot deel van de markt veroverd dankzij het behaalde succes, vooral onder degenen die innovaties op gezondheidsgebied waarderen. Zoals jullie inmiddels allemaal weten, komen deze uit Tibet, waar ze de bijnaam van levensvrucht en een lang leven hebben gekregen vanwege de kostbare voedingsstoffen waaruit ze zijn samengesteld.

De kostbare Goji-bes, waarvan de botanische naam is Lycium barbarum, qua vorm lijkt het op een kleine tomaat, ook al lijkt de smaak meer op die van aardbeien en bessen. Ze worden over het algemeen gedroogd geconsumeerd of in de vorm van sap, wat veel moeilijker te vinden is en daarom vers genieten.

Voordelen en wat er met het lichaam gebeurt bij dagelijks gebruik

Een dagelijkse consumptie van gojibessen biedt ons lichaam verschillende nuttige voedingsstoffen en andere waardevolle stoffen voor het welzijn. Er zijn veel voordelen die we kunnen opmerken:

  • Grotere energie: deze kleine vruchten zijn een belangrijke bron van aminozuren (inclusief essentiële), vitamines van de groepen B en E, maar vooral C, evenals minerale zouten, waaronder magnesium, kalium, silicium en germanium (zeer zelden te vinden in andere natuurlijke voedingsmiddelen ). De aanwezigheid van al deze stoffen zorgt ervoor dat wie dagelijks de juiste dosis bessen consumeert, in korte tijd zijn energieniveau ziet stijgen.
  • Jongere en elastischere huid: goji is rijk aan stoffen met antioxiderende kracht (vooral carotenoïden en flavonoïden) die de werking van vrije radicalen helpen tegengaan. Dit is de reden waarom het gebruik van deze bessen of het daaruit verkregen sap vaak wordt aanbevolen aan degenen die cellulaire veroudering willen voorkomen en hun huid jong en elastisch willen houden. Steeds vaker vind je onder andere antirimpel- of schoonheidscrèmes verrijkt met gojibessen.
  • Sterkere immuunafweer: Een ander voordeel van degenen die regelmatig gojibessen consumeren, is dat hun immuunsysteem versterkt wordt en daardoor een efficiënter lichaam heeft in de strijd tegen externe micro-organismen, maar ook tegen mogelijke interne degeneraties.
  • Verminderde ontsteking: de actieve ingrediënten in deze kleine besjes garanderen een goede ontstekingsremmende werking
  • Gezonde darm: dankzij de aanwezigheid van vezels die de darmfuncties beter reguleren, zijn gojibessen een goed middel tegen constipatie.
  • Beter metabolisme: het lijkt erop dat deze bessen de stofwisseling helpen en daarom kunnen bijdragen aan gewichtsverlies en aan het reguleren van cholesterol en bloedsuikerspiegel.
  • Verhoogt het gevoel van verzadiging: Een ander voordeel dat de inname van deze bessen biedt, is een goed gevoel van verzadiging ondanks weinig calorieën. Daarom uitstekend als tussendoortje halverwege de ochtend of halverwege de middag.
  • Gezonde bloedsomloop: dankzij de antioxiderende stoffen die ze bevatten ondersteunen gojibessen de bloedcirculatie en garanderen ze een betere gezondheid.
  • Ogen en zicht beter beschermd: dankzij de aanwezigheid van carotenoïden zijn deze kleine vruchten waardevolle bondgenoten van ogen en zicht.

Van nature we moeten deze kleine vruchten niet beschouwen als het wonderbaarlijke wondermiddel voor alle kwalen. Het altijd geldige advies om echt gezond te blijven is het volgen van een gezonde levensstijl en een uitgebalanceerd dieet, waarbij je moet onthouden dat snelle en eenvoudige oplossingen niet bestaan!

Gojibessen, voedingswaarden en calorieën

100 gram gojibessen voorziet ons lichaam van ongeveer 340 calorieën, vitamines en minerale zouten, met name:

Vitaminen en minerale zouten:

  • Vitamine A 26822,00 IE
  • Vitamine C 48,4 mg
  • Calcium, Ca 190,00 mg
  • IJzer, Fe 6,80 mg
  • Natrium, Na 298,00 mg

Eiwitten:

  • Alanine 0,698 g
  • Arginine 0,722 g
  • Asparaginezuur 1,711 g
  • Cystine 0,144 g
  • Glutaminezuur 1,431 g
  • Glycine 0,304 g
  • Histidine 0,157 g
  • Isoleucine 0,261 g
  • Leucine 0,456 g
  • Lysine 0,233 g
  • Methionine 0,087 g
  • Fenylalanine 0,271 g
  • Proline 1.000 g
  • Serine 0,498 g
  • Threonine 0,358 g
  • Tyrosine 0,222 g
  • Valine 0,316 g
  • koolhydraten

Koolhydraten 77,06 g:

  • Vezels 13,0 g 52%
  • Suikers 45,61 g

Doses: hoeveel u er elke dag moet nemen

hart goji-bessen

Over het algemeen wordt aanbevolen om 10-20 gram, of 1 of 2 eetlepels gedroogde bessen per dag te nemen. Om voordelen te verkrijgen is het noodzakelijk om ze dagelijks gedurende minimaal 3 of 4 weken te consumeren. Daarna kunt u ervoor kiezen om door te gaan of te stoppen en na enige tijd, in cycli, weer verder te gaan met het consumeren ervan. Dit zouden de optimale doses zijn om correct van hun eigenschappen te kunnen profiteren. Als je ervoor kiest om in plaats daarvan sap te gebruiken, is een consumptie van 120 ml per dag de ideale hoeveelheid.

Hoe u gojibessen kunt opnemen in uw dagelijkse voeding

Gojibessen kunnen op verschillende manieren in de dagelijkse voeding worden gebruikt. Je kunt ze bijvoorbeeld mengen met:

  • yoghurt
  • fruitsalades
  • uittreksels
  • schudt
  • sappen

Ook uitstekend geschikt voor het verrijken van een zelfgemaakte muesli op basis van graanvlokken, vers of gedroogd fruit, oliehoudende zaden, etc.

Je kunt er dan wat van klaarmaken energierepen op basis van gojibessen, jam van rood fruit, thee en andere dranken en waarom niet de bessen bedekken met chocolade en ervan genieten als dessert.

recept voor gojirepen

Contra-indicaties van gojibessen

Gojibessen zijn niet vrij van contra-indicaties. De situaties waarin meer aandacht moet worden besteed, zijn die waarin anticoagulantia worden ingenomen of waarin hypertensie op afstand moet worden gehouden, aangezien sommige actieve ingrediënten van deze rode vruchten de medicijnen kunnen verstoren. Ook bij diabetes is het beter om uw arts om advies te vragen.

Omdat hierover geen onderzoek bestaat, kun je de dagelijkse inname het beste vermijden tijdens zwangerschap en borstvoeding. Let ten slotte op de mogelijke allergene werking, gojibessen maken deel uit van de nachtschade.

Voor meer informatie over gojibessen bent u wellicht ook geïnteresseerd in: