MAMMA'S

Hoe een pasgeborene in slaap te brengen: advies van de Sleep Nanny

12views

Hoeveel moet een baby slapen? Advies van Elena Biondi, bekend als “The Sleep Nanny” op sociale media, over hoe je een pasgeboren baby in de eerste levensmaanden in slaap kunt brengen

Hoe een pasgeborene in slaap te brengen: advies van de Sleep Nanny

Kom ver een pasgeboren baby slapen? Er zijn een paar slaap rituelen? Voor ouders die worstelen met die eerste slapeloze nachten zijn dit echt de vragen van een miljoen dollar. Er is echter iemand die hen te hulp kan komen: Elena Biondial meer dan 15 jaar neonatale oppas deskundige op het gebied van babyslaap en vandaag de dag een influencer die bekend staat als de Sleep Nanny, legt ze in het boek “Advies van de Sleep Nanny” (Fabbri Ed., 2022) uit hoe je het plezier van slapen voor volwassenen en kinderen kunt herontdekken.

Het belang van slaap voor pasgeborenen

Slapen bevordert het geheugen en de cognitieve en motorische functies, regenereert weefsels en versterkt het immuunsysteem: «Als dit van toepassing is op volwassenen – begint de expert – is het zelfs nog belangrijker voor pasgeborenen die door slaap hun ontwikkeling ondersteunen en de vele informatie en vaardigheden die ze leren consolideren elke dag. Het is inderdaad ’s Nachts wordt het beroemde groeihormoon uitgescheiden en worden neurale verbindingen gevormd. Ouders, wees echter niet ongerust: het zullen niet een paar slapeloze nachten zijn die deze processen zullen ondermijnen!

Dit is de reden waarom de dagelijkse slaapbehoefte van pasgeborenen zo hoog is, en in de loop van de maanden geleidelijk zal afnemen.

  • 6 – 12 weken. 11 tot 18 uur per dag, maar de ideale hoeveelheid slaap ligt tussen de 13 en 16 uur. Ze kunnen maximaal 4 tot 5 uur achter elkaar slapen.

  • 12 weken – 11 maanden. Tussen de 10 en 17 uur per dag, maar de ideale hoeveelheid slaap ligt tussen de 12 en 15 uur per dag. Ze kunnen meerdere uren achter elkaar slapen.

In de eerste maanden zijn de waakvensters echter over het algemeen:

  • 0 – 6 weken. Ze slagen erin om ongeveer een uur, anderhalf uur per keer wakker te blijven, met veel microdutjes ertussen.

  • 6 weken – 3 maanden. Ze slagen erin om ongeveer een uur of twee achter elkaar wakker te blijven, met vier of vijf langere dutjes gedurende de dag.

  • 3 – 5 maanden. ze slagen erin om ongeveer drie uur achter elkaar wakker te blijven, afgewisseld met gemiddeld drie of vier dutjes.

Circadiaanse ritme: wat is het

De hierboven genoemde waarden zijn slechts gemiddelde waarden, omdat – ouders weten dit heel goed – elk kind zijn eigen regels heeft en de slaap in de eerste maanden altijd onregelmatig is en zich soms overdag meer concentreert dan ’s nachts. «Dit is volkomen normaal en wordt verklaard door het feit dat De slaapcycli van kinderen worden nog niet gereguleerd door het zogenaamde ‘circadiaanse ritme’. Dit is het mechanisme waarmee het lichaam zich aanpast aan de afwisseling tussen dag en nacht en het juiste moment bepaalt om al onze fysiologische activiteiten uit te voeren, van slapen tot eten of lichamelijke activiteit. Deze interne klok wordt echter rond de vierde levensmaand gevormd.”

Melatonine en kinderen

Toegevoegd aan de afwezigheid van het circadiane ritme is het feit dat pasgeborenen pas in de twaalfde week produceren. melatonine, maar ze nemen het op uit de moedermelk via tryptofaan. “Dit betekent dat hun slaap-waakcyclus wordt gereguleerd door maaltijden in plaats van door licht, waardoor ze zeer korte slaapcycli volgen (30-40 minuten) waarin REM-slaap wordt afgewisseld met lichtere slaap; juist de overgang van REM naar licht veroorzaakt het natuurlijke ontwaken die zo kenmerkend zijn voor de gezinsavonden in de eerste maanden na de bevalling. Zelfs zonder het te beseffen worden wij volwassenen ook drie tot vijf keer per nacht wakker: het verschil is dat we het ons niet herinneren, omdat we eraan gewend zijn.” Dan zal de slaap van de baby geleidelijk in een voorspelbaarder patroon terechtkomen.

Hoe een pasgeboren baby in slaap te brengen: advies voor de eerste maand

  1. Verminder de verwachtingen. Er zijn geen goede kinderen die slapen en slechte kinderen die niet slapen.

    Slapen is een gewoonte die stap voor stap moet worden aangeleerd en waaraan het kind zich geleidelijk moet aanpassen. «Dus geen angst of negatieve gedachten over je opvoedingsvermogen: als ze niet slapen, is het niet jouw schuld! Integendeel, de eerste paar weken is het onze slaap die zich moet aanpassen aan die van henmaar met sluwheid: zoek tijd voor jezelf en ga douchen.”

  2. Minder tafels, meer observatie. De grote uitdaging voor ouders is in de eerste maanden het wezen leren kennen dat net ter wereld is gekomen: «Elk kleintje heeft zijn eigen karakter en er bestaat geen perfecte routine voor iedereen: daarom raad ik aan om een slaap dagboek, waarbij hij noteert wanneer en waar hij in slaap valt, in welke omgevingsomstandigheden hij dat doet en hoe lang. Wanneer er dus een patroon naar voren komt, kan dit worden aangemoedigd. Wees flexibel, buiten welk schema dan ook: let op de hoeveelheid slaap in plaats van op de uurverdeling en op het welzijn van het kind, of omgekeerd op eventuele tekenen van ontregeling, waaronder mogelijk ook koliek of reflux in verband met voeding.

  3. Inbakeren e Samen slapen. Na negen maanden veilig in de buik van de moeder (een warme, rustige en donkere omgeving) is iedere pasgeborene gedesoriënteerd door de buitenwereld. «Daarom raad ik het aan om ze te kalmeren inbakeren, een verband dat wordt gebruikt om pasgeborenen in te wikkelen om hun bewegingen te beperken, waardoor een gevoel van natuurlijke insluiting ontstaat, vergelijkbaar met dat van de baarmoeder van de moeder. Cosleeping – slapen met de baby – kan de eerste maanden ook prima omdat ze huid-op-huid lichamelijk contact met papa en mama nodig hebben. Wanneer je ze echter in de wieg probeert te leggen, probeer ze dan zo geleidelijk mogelijk naar achteren te laten zakken, want dit is vaak wat ze stoort.”

  4. Verdeel de dag in tweeën. Twee tijdvakken van elk 12 uur vormen het begin van een flexibele routine: «Om dit te bereiken is het belangrijk om een ​​duidelijk onderscheid te maken tussen dag en nacht, waarbij de dag bestaat uit natuurlijk licht en de nacht uit zacht licht en minder prikkels. Gebruik ook i witte geluiden».

Hoe een pasgeboren baby in slaap te brengen: advies voor de tweede en derde maand

  1. Experiment. Vanaf de tweede maand, nadat ze hun favoriete plekken, favoriete manieren om in slaap te vallen en favoriete tijden hebben geobserveerd, om deze te kunnen repliceren of af te wisselen. «Om nog beter te begrijpen wat werkt, moet je variëren en ze onderwerpen aan verschillende prikkels, zoals het veranderen van locatie en licht intensiteitstel ze bloot omgevingsgeluiden: Veel kinderen geven de voorkeur aan een beetje licht en geluid.”

  2. Een eerste routine. Geef de dagen wat meer voorspelbaarheid, door ze misschien op een zo gelijk mogelijk tijdstip te beginnen (in een tijdsbereik tussen 6.30 en 7.30 uur). «Met de derde maand kun je gaan nadenken dutjes: ongeveer anderhalf uur in totaal in de ochtend (te beheren zoals de kleine dat verkiest) en een dubbel dutje in de middag: een langer dutje na de lunch, later gevolgd door een kort dutje dat helpt om niet te moe te worden voordat je tussen 19.00 en 20.00 uur in slaap valt.”

  3. Il Dream-feed. U kunt ook de zogenaamde “23.00 uur voeden” proberen, wat betekent dat u uw kind tussen 22.30 en 23.00 uur wakker moet maken voor de laatste voeding van de dag, meestal twee of drie uur na de avondvoeding. «Er wordt voorgesteld om te voorkomen dat het kind vóór 5-6 uur ’s ochtends wakker wordt, maar dat werkt niet voor iedereen. Voor degenen die werken, gebeurt dit niet zozeer omdat het kind vol raakt, maar omdat het de intervallen tussen de slaapcycli verschuift. Hoe dan ook pas deze truc niet toe na een levensjaar».

Hoe een pasgeboren baby in slaap te brengen: tips voor de vierde maand

  1. Maak je klaar voor de grote verandering. De vierde maand is meestal de maand waarin het circadiane ritme zich begint te manifesteren, de slaap gefragmenteerd raakt en de kleintjes autonoom geconfronteerd worden met de fysiologische ontwakingen die ze tot nu toe niet kenden: «Er zijn mensen die over ‘regressie’ praten. , een heel verkeerde term omdat het voor het kind een stap vooruit is en niet achteruit: wij volwassenen moeten hooguit de desoriëntatie en frustratie onder controle zien te krijgen als we drie maanden routine, waaraan we gewend raakten, wegvaagden.

    Wat ons te wachten staat, is proberen hen te helpen gefragmenteerde slaapcycli (30-40 minuten) te verbinden met langere cycli.”

  2. Creëer ritmes en routines. Op basis van de behoeften van het kind en uw gezin kunt u de dag meer accentueren: «Zorg voor de avond- en andere slaaproutines en creëer een rustige omgeving zonder prikkels en licht, die hen vanaf nu zouden kunnen gaan irriteren. Let ook op voorspelbaarheid in dutjes. Een klassieker van de vierde maand is het gefragmenteerde dutje van ongeveer 30 minuten: handig om te ontspannen, maar niet zo rustgevend. Het tegenovergestelde kan ook gebeuren, dat i dutjes zijn te lang: als ze uw nachtrust lijken te verstoren, verkort dan de duur ervan. Gemiddeld duurt de vierde maand anderhalf uur in de ochtend, twee uur in de middag plus een kort dutje en in slaap vallen rond 19.00-20.00 uur, voorafgegaan door een fase van progressieve ontspanning. Zelfs ’s ochtends, als je ziet dat ze na negen uur wakker worden, probeer ze dan eerder wakker te maken.”

  3. Een truc om ze in slaap te brengen. Om hen te helpen in de juiste staat van ontspanning te komen, moet u aan uw gemoedstoestand werken: «Maak uw geest leeg van gedachten en verwachtingen, vraag uzelf niet af of hij een paar uur of de hele nacht zal slapen: verwijder uw nervositeit, die waargenomen door de kleine en kan angst en spanning veroorzaken. Geniet in plaats daarvan van het moment, wieg het, knuffel het, masseer het zonder opwinding.”

Na de vierde maand zullen kinderen in de loop van de tijd andere zelfregulerende vaardigheden ontwikkelen, waarbij ze in gedachten houden dat 2-3 nachtelijke ontwakingen fysiologisch zijn en dat ze zullen leren deze zelf te beheersen, zonder hun ouders te bellen.

Slaap voor pasgeborenen: mythen om te verdrijven

  • Leg ze laat naar bed. Als je hoopt, vooral vanaf 4 maanden, dat je kind door het vermoeien eerst in slaap zal vallen en dan de hele nacht zal doorslapen, dan heb je het mis: “Hoe vermoeider kinderen zijn, hoe zenuwachtiger en moeilijker ze zijn om te kalmeren en in slaap te brengen. .”

  • Alleen zijn moeder kan hem in slaap brengen. Vaak zijn ze dat niet paus om zich uit hun rol terug te trekken, maar moeders om hen geen ruimte te laten en vertrouwen te geven. «Laat de baby meteen aan zijn aanwezigheid wennen en geef niet op als de baby de eerste paar keer huilt. Voer geleidelijke pogingen uit.”

  • Laat ze huilen. «De wereld van slaap en huilen raakt slechts een paar punten: huilen drukt ongemak en behoefte uit (vermoeidheid, koliek…), dus je moet er altijd op reageren en het niet negeren. Zelfs als hij na acht maanden nog steeds acht tot tien keer per nacht wakker wordt, probeer er dan emotioneel mee om te gaan.”

De geïnterviewde

Elena Biondi is een expert op het gebied van babyslaap bij pasgeborenen en begeleidt al meer dan vijftien jaar, ondersteund door een team van experts, ouders in Italië en Europa op weg naar vrediger nachten. In februari 2020 opende hij het Instagram-profiel @elena_the_nanny en vandaag, met zijn 128 duizend volgers en de zijne bloggen, is het Italiaanse referentiepunt over dit onderwerp. In 2022 publiceerde hij “Advies van de slaapoppas” (Fabbri-editori).