KINDEREN

Mindfulness en kinderen: wat het is en enkele praktische oefeningen

11views

Wat is mindfulness? Hoe wordt het beoefend? En de kinderen? Zijn er games die hen dichter bij mindfulness kunnen brengen? En oefeningen voor gestresste moeders? In dit artikel hebben we alles wat je moet weten over mindfulness voor moeders en kinderen verzameld

Mindfulness en kinderen

In de snelle wereld van vandaag worden kinderen vaak ondergedompeld in een wervelwind van afleidingen, schoolverplichtingen en buitenschoolse activiteiten. Dit hectische tempo kan hun concentratievermogen, stressbeheersing en zelfbewustzijn op de proef stellen. En dit is waar mindfulness om de hoek komt kijken. Daar opmerkzaamheid het is een eeuwenoude praktijk waarvan is bewezen dat deze talloze voordelen biedt voor het mentale en emotionele welzijn van mensen van alle leeftijden, inclusief kinderen. Je kunt al op zeer jonge leeftijd beginnen. Het leert hen om te vertragen, verbinding te maken met het huidige moment en een diep bewustzijn van zichzelf en de wereld om hen heen te ontwikkelen. Laten we ontdekken hoe mindfulness een waardevol hulpmiddel kan zijn om kinderen te helpen kalmte, veerkracht en mededogen te cultiveren in een wereld die steeds uitdagender wordt. We zullen ook ontdekken welke technieken en middelen beschikbaar zijn om mindfulness in het leven van kinderen te introduceren, en zo een gezonde mentale en emotionele ontwikkeling vanaf jonge leeftijd te helpen bevorderen.

In detail zullen we ontwikkelen:

  • Wat is het
  • Hoe te oefenen
  • Waar is het voor
  • Om woede te beheersen
  • Mindfulness en voeding
  • Spellen
  • Mindfulness en mama

Een contact met het heden, een bewustzijn dat ontstaat door de aandacht te richten. De geest wordt begeleid met een reeks oefeningen (of spelletjes, in het geval van kinderen) om zich te concentreren op wat er nu gebeurt, in plaats van af te dwalen in herinneringen aan het verleden of zorgen over de toekomst. Dit alles door de aandacht te vestigen op het lichaam en de sensaties die het uitzendt. Dit is de opmerkzaamheid.

De definitie van mindfulness

De technische definitie is: mentale houding en bewustzijn die ontstaat door op een opzettelijke en niet-oordelende manier aandacht te schenken aan het huidige moment. Met andere woorden: het is volledig bewust zijn, echt aanwezig kunnen zijn bij wat je doet.

Lees ook: drie mindful oefeningen om stress te leren beheersen

Hoe wordt mindfulness beoefend?

Het kan alleen of in een groep worden beoefend. Met visualisatie, ontspanning en ademhalingstechnieken.

Wat heeft mindfulness met kinderen te maken?

Dankzij games kunnen zelfs kinderen mindfulness leren.

Profiteer van kleine dagelijkse momenten.

Wat is mindfulness voor kinderen?

In een snel veranderende wereld kan het introduceren van deze discipline bij uw kinderen hen helpen elkaar beter te begrijpen, naar elkaar te luisteren, te communiceren en zichzelf en anderen te respecteren. Het opleiden van emotionele intelligentie en het verminderen van angst. Bovendien zijn meditatieve technieken ook nuttig om kinderen te kalmeren en aandachtiger te maken. Of om woede te leren beheersen.

Kinderen worden vaak verkeerd opgevoed in woede omdat het als sociaal onaanvaardbaar wordt beschouwd. Maar, zoals de psycholoog Maria Beatrice Toro uitlegt in het boek “Groeien met mindfulness (een gids voor kinderen en volwassenen onder druk)”, moet woede worden opgevoed. Woede tonen en weten hoe je anderen kunt vertellen wat hen tot woede heeft geleid, is een belangrijk aanpassingsinstrument.

Het kind moet begeleid worden bij het correct uiten van deze emotie.

Hoe kun je een kind helpen de kalmte terug te vinden die wordt veroorzaakt door woede? Om de controle terug te krijgen, kunt u dat doen gebruik ademhalingsoefeningen. Als je boos wordt, denk je niet helder en doe je acties die je niet wilt doen. Dan hebben wij er spijt van. Dus als de woede de overhand krijgt, kun je het beste vijf minuten naar de reflectiehoek gaan en minstens drie manieren bedenken om uit die situatie te komen. Train uzelf en uw kinderen om op de pauzeknop te drukken. Het is belangrijk om even stil te staan ​​en jezelf de tijd te geven om te observeren wat er gebeurt, om je ademhaling te observeren en te luisteren. Om emoties te accepteren zoals ze zijn. Je kunt je kind vragen welk deel van zijn lichaam de emotie voelt die hij ervaart, zowel als het goed is als als het slecht is. Train uw kinderen om naar deze ‘emotionele stemmen’ te luisteren en ze niet te negeren. Maar niet eens om overweldigd te worden door hun arrogantie. Zodra de emotie is geïdentificeerd en herkend, vraagt ​​u hen hoe ze deze kunnen besturen en beheren. Ten slotte is de keuze die u aan uw kind moet stellen: doorgaan met de activiteit onderbroken door de golf van emoties of een pauze nemen en iets anders proberen?

Ja, en pasgeboren baby’s weten het goed, aangezien ze “bewuste eters” zijn.

Ouders en de samenleving beïnvloeden vervolgens hun voedselkeuzes en -smaak.

Wat kunnen papa en mama doen? Bied uw kinderen een grote verscheidenheid aan gezonde voeding aan (wees voorzichtig met zout en suiker!), laat uw kind de vrijheid om te eten hoeveel hij wil (of serveer in ieder geval een passende portie) en onthoud dat de ouder vaak onderwijst door het goede voorbeeld te geven en niet met woorden.

Welke spelletjes kun je met kinderen spelen om mindfulness te oefenen?

Eenvoudige spellen die in het dagelijks leven kunnen worden geïmproviseerd, zijn voldoende. Hier is er een aanbevolen door Maria Beatrice Toro, psycholoog en psychotherapeut die het boek “Groeien met mindfulness, een gids voor kinderen (en volwassenen) onder druk” Le Comete Franco Angeli schreef.

HET SPEL VAN DE MARTIAANNEUS

’s Ochtends, als we geen haast hebben, spelen we allemaal samen een spel dat het bewustzijn traint en ervoor zorgt dat we met z’n vijven het eten dat op tafel staat waarderen. Zet een mooie tafel neer en vraag de kinderen om je te volgen in het spel. Stel je voor dat je een marsmannetje bent, dat je net op aarde bent aangekomen en dat je niet weet wat je te wachten staat. Concentreer u dus op het voedsel dat voor u ligt en bestudeer het alsof u het nog nooit eerder heeft gezien. Eerst met zicht. Kijk er eens naar: welke kleur is het? Is het uniform? Als je het dan aanraakt… is het dan toevallig gerimpeld? Verder met ruiken: hoe zal het ruiken? Je kunt er zelfs naar luisteren… denk aan granen die in melk kraken! Bestudeer het ten slotte met je mond en proef het dan. Uiteindelijk: doe je eigen experimenten en vertel wat jullie samen ontdekt hebben.

De spellen in de volgende fotogalerij zijn voor kinderen van vijf tot twaalf jaar.

SPEL MET BALLONNEN

Vertel uw kinderen dat het doel van dit spel is om de luchtballon van de grond te houden en hem langzaam en voorzichtig te laten bewegen.

Je kunt ze vertellen dat ze moeten doen alsof de ballon erg kwetsbaar is, zodat ze er beter voor zullen zorgen.

Lees hier meer mindfull spelletjes en activiteiten die je met kinderen kunt doen

Ben je moe en gestrest omdat je te veel dingen moet doen? Gun jezelf Mindfulness, een aanpak die steeds populairder wordt onder moeders die op de rand van een zenuwinzinking staan. In de onderstaande galerij vindt u enkele eenvoudige adviezen om zelf te oefenen. Het advies van specialisten is echter om elke dag, bij voorkeur in de ochtend, een kwartiertje vrij te maken om mindfulness onderdeel te maken van je dagelijkse agenda.