ADVIES

Ontdek de verrassende kracht van bevroren water bij de behandeling van angst en stress (verlichting is onmiddellijk)

40views

Contact met koud water veroorzaakt een reeks reacties in het lichaam die onmiddellijk de angst- en stresscircuits blokkeren: we leggen uit wat de “Duikreflex” is

Tegenwoordig steeds meer mensen last hebben van angst en stress. Hectische werkritmes, sociale druk en onzekerheid over de toekomst behoren tot de factoren die het meest bijdragen aan het vergroten van deze toestanden, die andere stoornissen kunnen veroorzaken – zoals slapeloosheid, hoofdpijn, eet stoornissen.

De symptomen die verband houden met angst zijn complex en elke persoon ervaart sommige symptomen eerder dan andere. Een veel voorkomende aandoening is echter deverhoogde hartslag die we voelen als we ‘onder druk staan’.

Deze toename houdt verband met een plotseling gevoel van hitte en overmatig zweten. Maar er is een manier om deze reactie te blokkeren die zich manifesteert in een staat van angst, om zo een ontspanning van de spanning te veroorzaken.

Met andere woorden: door een fysiek symptoom van angst te kalmeren, kunnen we ook op psychologisch niveau rust vinden. Om dit te doen kunnen we in ons voordeel gebruik maken van de ongelooflijke gevoeligheid voor externe prikkels die de nervus vagus.

Lees ook: Als je een moment van angst ervaart, breng dan deze 5 strategieën in praktijk om de focus te herwinnen

De duikreflex en vermindering van angst

Sommige wetenschappelijke onderzoeken, gebaseerd op de observatie van het gedrag van duikers tijdens duiken, zijn tot de conclusie gekomen dat ze zichzelf onderdompelen in koud water zou een nuttige strategie kunnen zijn om de hartslag te vertragen en bijgevolg de staat van angst te verminderen.

Als de staat van angst inwerkt op de activering van het sympathische zenuwstelsel, activeert contact met water de reactie van het parasympathische zenuwstelsel en veroorzaakt een reeks onvrijwillige reacties die de vrijwillige reacties blokkeren die door het sympathische systeem worden gegenereerd.

Wanneer koud water uw gezicht raakt (met name het gebied onder uw ogen en boven uw jukbeenderen) de nervus vagus, die het parasympathische zenuwstelsel aanstuurt, wordt gestimuleerd en dit veroorzaakt een verandering van essentiële functies – zoals ademhaling, hartslag, lichaamstemperatuur.

Dit fenomeen werd bestudeerd door wetenschappers die het definieerden Duikreflex (“onderdompelingsreflex”, ook bekend als “duikreflex”).

Hoe we de cyclus van angst kunnen doorbreken

We kunnen gebruik het in ons voordeel duikreflex en de gevoeligheid van de nervus vagus om de fysieke sensaties veroorzaakt door angst te blokkeren en op een eenvoudige maar effectieve manier rust te vinden – zonder dat je een ervaren duiker hoeft te worden. Dit is wat u moet doen:

  • we kunnen spoel uw gezicht meerdere keren af ​​met vers of koud waterwaarbij we onze aandacht vooral richten op het gebied tussen de wenkbrauwbogen en de jukbeenderen, aangezien daar de uiteinden van de te stimuleren nervus vagus zich bevinden;
  • alternatief, Laten we proberen een koude douche te nemen: de voordelen van deze praktijk zijn talrijk, waaronder ook een plotselinge vertraging van de hartslag en ademhaling;
  • nogmaals, we kunnen wat ijsblokjes in een schone zak of doek doen en druk ze voorzichtig op het centrale deel van het gezichthoud je adem zes tot acht seconden in.

Volg ons op Telegram | Instagram | Facebook | TikTok | YouTube

Bron: Nationale Bibliotheek voor Geneeskunde

Wij raden ook aan: