MAMMA'S

Waarom wordt hij wakker als ik hem in de wieg leg?

22views

Je gaf hem borstvoeding en hij viel in slaap, of je wiegde hem zachtjes in de hoop dat hij in slaap zou vallen. Kortom, de baby slaapt en dit kan jouw tijd zijn om uit te rusten, te douchen of twee spullen in huis op te ruimen die zijn achtergebleven. Maar wat te doen als hij in je armen ligt? Hoe je hem in het bedje of wiegje kunt leggen zonder dat hij wakker wordt? Soms voelt het bijna alsof de matras uit pinnen bestaat en dat hij je afstand voelt. Hier zijn tien tips om het in ieder geval te proberen.

Hoe een slapende baby te verplaatsen

  • Wieg hem zachtjes terwijl je hem neerzet

Maak vloeiende en onmerkbare bewegingen. Blijf het langzaam naar beneden wiegen totdat je de matras aanraakt. Blijf er nog wat langer mee zwaaien voordat je je grip traint en wegloopt.

  • Laat eerst je billen rusten en dan je hoofd zachtjes

De kleintjes hebben een soort ‘antivalsensor’. Als je ze abrupt naar beneden beweegt, waarbij je eerst hun hoofd laat rusten en dan de rest, krijgen ze de indruk dat ze vallen en… worden ze wakker. Doe dan het tegenovergestelde. Laat eerst uw voeten zachtjes rusten, dan uw billen, rol uw rug uit en ten slotte uw hoofd.

  • Als het winter is, wikkel hem dan in een deken voordat je hem in slaap brengt en leg hem dan neer

Van je warme, geurige en veilige omhelzing naar een ijskoud matras gaan is een hele stap. Wie zou er niet wakker worden. Probeer de pasgeborene dus al in een mousseline of in een slaapzak gewikkeld in slaap te brengen. Het houdt de lichaamswarmte vast en dempt thermische schokken.

  • Als het winter is, verwarm dan eerst het matras met de warmwaterkruik

Net als voorheen: de overgang van warme armen naar een koud matras is een hele schok. Probeer dus zijn wiegje warm te maken met een warmwaterkruik. Let op de temperatuur: deze mag niet heet zijn!

  • Wacht tot hij in een diepe slaap is gekomen (ongeveer tien minuten nadat hij zijn ogen heeft gesloten)

Een van de grootste fouten, vooral voor ouders met bijzonder gevoelige kinderen, is het bedenken van het inslapen van de baby zodra hij in slaap valt.

Wacht tot hij in een diepe slaap is gekomen (je hoeft maar ongeveer tien minuten te wachten).

  • Als hij begint te ruziën, wieg hem dan door zachtjes op zijn achterwerk te kloppen

Heb je het neergelegd en lijkt het wakker te worden? Wieg hem zachtjes door hem lichte klopjes op zijn billen te geven.

Het geluid ontspant bovendien en laat je slapen. Je kunt proberen een slaapliedje te zingen (het maakt niet uit of je goed gestemd bent of niet) of met een paar “shhhh”. Ze helpen geluiden te dempen die hem wakker kunnen maken.

  • Denk eerst na over de meest comfortabele arm om deze te ondersteunen

De rechterarm of de linkerarm? Bedenk hoe u de baby het liefst in de wieg legt zodra hij in slaap valt, en handel daarnaar voordat hij zelfs maar in slaap valt. Hem met de verkeerde arm neerleggen (wat ook kan afhangen van jouw comfort of van hoe de kleine het liefst slaapt) is een vrijwel gegarandeerd ontwaken.

De slaap doorloopt drie fasen:

  1. half in slaap
  2. vredige slaap
  3. actieve slaap

Slaperig

Het is de toestand die voorafgaat aan en volgt op de slaap. De kleine strekt zich uit, zal vreemde gezichten trekken, maar zijn blik zal afwezig zijn en met zijn oogleden bijna volledig neergeslagen.

Vreedzame slaap (niet-REM-slaap)

Het is de rustige slaapfase, de baby is ontspannen en de oogleden zijn volledig neergelaten. Hij beweegt niet en zijn ademhaling is regelmatig.

Actieve slaap (REM-fase)

Het is de andere helft van de slaapfase. Het is een rustgevende fase, hoewel u oogbewegingen onder de oogleden kunt zien (dit wordt de REM-fase of Rapid Eye Movement genoemd) en uw armen en benen kunnen ook bewegen.

Droom jij tijdens de REM-slaap? Mogelijk, maar moeilijk te bewijzen.

Hoe de verschillende slaapcycli elkaar afwisselen

Als hij slaapt

  • de pasgeborene bevindt zich ongeveer 50% van de tijd in de REM-fase
  • De REM-slaap is beperkter bij oudere kinderen (tot 15% bij volwassenen).

De niet-REM-slaap bestaat uit vier fasen:

  1. slaperigheid,
  2. lichte slaap
  3. Diepe slaap
  4. hele diepe slaap.

Wanneer de pasgeborene in slaap valt, doorloopt hij deze vier fasen.

Ga dan terug naar stap twee en ga de REM-slaapfase in.

(1 → 2 → 3 → 4 → 3 → 2 → REM).

Deze fasen worden meerdere keren herhaald en daarom slaapt de baby soms als een blok ondanks de geluiden om hem heen en op andere momenten is hij eerder geneigd wakker te worden bij het minste gekraak.