ADVIES

Welke voedingsmiddelen zullen in januari gunstig zijn voor het lichaam: wat te eten

21views

In januari ervaren veel mensen een verslechtering van hun gezondheid en uiterlijk. En dit is niet alleen een gevolg van de nieuwjaarsvakanties en feestdagen, maar ook een banaal gebrek aan vitamines, mineralen en andere waardevolle elementen. Hoe kunt u uw kracht, frisse uitstraling en gezondheid terugkrijgen?

Voeding speelt een belangrijke rol in het proces van herstel en versterking van het lichaam.

Welke producten moet je voor januari aan je dagmenu toevoegen om er goed uit te zien en je goed te voelen?

Uiteraard zijn de belangrijkste groenten en fruit. Zelfs in januari kun je relatief goedkope appels, peren, aardappelen, wortelen en andere geschenken van de natuur kopen.

Als je de hele herfst in de keuken hebt gewerkt, jam hebt gemaakt van bosbessen, tomaten en komkommers hebt geplet, champignons hebt gedroogd en groentesalades uit blik hebt bereid – nu is het tijd om deze voorbereidingen eruit te halen, te rollen en in te maken en op tafel te zetten .

Welke voedingsmiddelen kunnen en moeten ook in uw dieet worden opgenomen als het januari is? Als eerste op de lijst wil ik sjalotten noemen.

Het is waardevol omdat het lang houdbaar is, rijk is aan vitamine C en een belangrijk en natuurlijk hulpmiddel is bij onder meer de behandeling van griep en verkoudheid. Sjalotten zijn geschikt voor sauzen, stoofschotels, toevoeging aan soepen en groentesalades.

Als je raapwortels uit de datsja hebt gehaald of door iemand cadeau hebt gegeven, dan kun je ze ook in januari opeten, zodat het lichaam alle stress aankan en beschermd is tegen ziekten.

Rapen zijn qua ascorbinezuurgehalte superieur aan kool, en de aanwezigheid van zink, ijzer en mangaan daarin helpt enorm om het wintergebrek aan mineralen te overleven. Je kunt ook gezichtsmaskers maken van rapen om de opperhuid te voeden met nuttige stoffen.

Als je nog steeds kool wilt en geen rapen, koop dan in plaats van de gebruikelijke witte kool spruitjes. Het bevat niet minder vitamine C dan rode bessen of rapen; het kan worden gegeten door zowel volwassenen als kinderen die al zijn overgestapt op aanvullende voeding. Het is nuttig om spruitjes te eten om de weerstand tegen luchtwegaandoeningen te verbeteren.

In de winter verlang je naar vet voedsel. Veel mensen zullen het hiermee eens zijn. Maar het is niet nodig om gebakken vlees, soepen met vette bouillon en fastfood te eten: dit komt het lichaam helemaal niet ten goede. Waarmee moet je ze vervangen?

Het antwoord is simpel: koop een paar avocado’s. Hun pulp bevat vetten die nuttig zullen zijn. Bovendien helpen avocado en gerechten met de toevoeging ervan bij ernstige stress, problemen met het verteren van voedsel en in slaap vallen.

Van de relatief exotische vruchten zullen granaatappelen en kiwi’s in januari erg goed zijn. Als je geen rijpe granaatappels in de schappen kunt vinden, vervang ze dan door granaatappelsap van hoge kwaliteit.

Wat kun je nog meer doen om je lichaam van brandstof te voorzien om de koude en sombere januarimaand door te komen? Van de eiwitproducten is het op dit moment beter om konijnenvlees te eten. Het is geschikt voor degenen die actief trainen in de frisse lucht of in de sportschool, en voor degenen die hebben besloten de kilo’s kwijt te raken die ze tijdens de nieuwjaarsvakantie hebben gewonnen. Konijn kan worden gestoofd, gekookt, gebakken en gestoofde groenten zijn ideaal als bijgerecht bij konijnenvlees.

En voor de visliefhebbers kunnen wij u aanraden om in januari gebakken of gekookte zeebaars te bereiden, of een heerlijke soep van deze vis te maken. Zeebaars bevat veel jodium en belangrijke vetzuren, waardoor het eten ervan een positief effect heeft op de gezondheid van het hele lichaam.

Eerder hadden we het over welke eieren gezonder zijn.