MAMMA'S

Respiratoir syncytieel virus, open brief van de SIN

11views

Il Respiratoir syncytieel virus (RSV) veroorzaakt een luchtweginfectie ruim 60% van de kinderen in het eerste levensjaar en bijna allemaal in het tweede levensjaar. De infectie kan zeer ernstig zijn en zelfsheeft 4% van de getroffen kinderen die jonger zijn dan een jaar een ziekenhuisopname nodig, en van hen moet één op de vijf worden opgenomen op de intensive care. Elk jaar vindt er zelfs in Italië een echte epidemie plaats tijdens het epidemische seizoen, tussen oktober/november en maart/april. De meest effectieve manier om het te bestrijden is preventie.

Om deze reden hebben het bestuur van de vaccinatiekalender voor het leven, de Italiaanse Vereniging voor Hygiëne, Preventieve Geneeskunde en Volksgezondheid (SItI), de Italiaanse Vereniging voor Neonatologie (SIN), de Italiaanse Vereniging voor Kindergeneeskunde (SIP), de Italiaanse Federatie Kinderartsen (FIMP) en de Italiaanse Federatie van Huisartsen (FIMMG) stelden al in februari 2023 de moeten een universele preventiestrategie voor RSV-ziekten voor alle pasgeborenen aannemen. Dit kan worden bereikt door het toedienen van de Nirsivamab rechtstreeks in het ziekenhuis, vóór ontslag uit de kraamafdeling, bij de plaatselijke diensten of bij de kinderarts naar keuze. Al deze overwegingen hebben ertoe geleid dat de De autonome regio Valle d’Aosta en enkele Europese landen, zoals Spanje en Duitslandom al in het epidemische seizoen van 2023 universele preventie van respiratoire syncytiële virusziekten met nirsevimab te introduceren.

Dit alles gezegd hebbende, geeft het feit dat de Italiaanse regio’s deze kwestie op een heterogene manier aanpakken aanleiding tot grote bezorgdheid, wat in bepaalde gevallen erop wijst dat het gebruik van Nirsevimab moet worden beperkt tot een klein aantal kinderen, gedreven door de doelstelling om de hoogste kosten en doelstellingen op het gebied van de volksgezondheid, ook met betrekking tot de beschikbaarheid van het anti-RSV-vaccin dat tijdens het derde trimester van de zwangerschap moet worden toegediend, waarschijnlijk ten koste van de zwangere vrouw.

Deze overwegingen zijn het onderwerp van het verzoek van de Italiaanse Vereniging voor Neonatologie (SIN), namens de president Dr. Luigi Orfeo en de Raad van Bestuur, aan de minister van Volksgezondheid, aan de minister van Familie, Geboortecijfer en Gelijke Kansen, aan de presidenten van de Italiaanse regio’s en aan de regionale raadsleden voor Volksgezondheid en GezondheidVan Italiaanse kinderen dezelfde gezondheidskansen bieden als andere Europese kinderen tegelijkertijd vermijden we dat er zelfs tussen de verschillende regio’s van ons land onbegrijpelijke verschillen bestaan ​​als gevolg van een samenvattende analyse van de kosten ten nadele van de gezondheid van onze kinderen.

Hieronder vindt u de letter van de SIN.

Open brief aan de minister van Volksgezondheid, aan de minister van Gezin, Geboortecijfer en Gelijke Kansen, aan de presidenten van de Italiaanse regio’s en aan de regionale raadsleden voor Volksgezondheid en Gezondheid

Open brief aan de minister van Volksgezondheid, aan de minister van Familie, Geboortecijfer en Gelijke Kansen, aan de presidenten van de Italiaanse regio’s en aan de regionale raadsleden voor Volksgezondheid en Gezondheid. Het Respiratoir Syncytieel Virus (RSV) veroorzaakt een extra luchtweginfectie van 60% van de kinderen in het eerste levensjaar en bijna allemaal in het tweede levensjaar. De infectie kan zeer ernstig zijn en in feite heeft 4% van de getroffen kinderen jonger dan een jaar een ziekenhuisopname nodig, waarvan één op de vijf moet worden opgenomen op de intensive care. Hieraan moet worden toegevoegd dat ongeveer 40% van de kinderen die RSV-bronchiolitis hebben gehad in de daaropvolgende jaren recidiverende bronchospasme en/of bronchiale astma ontwikkelen.

Elk jaar tijdens het epidemische seizoen, tussen oktober/november en maart/april, vindt er een echte epidemie plaats die ook in Italië duizenden bezoeken veroorzaakt aan de poliklinieken van kinderartsen naar keuze en aan spoedeisende hulp en talrijke ziekenhuisopnames van kinderen die vanwege hun Op jonge leeftijd lopen ze het risico een ernstige vorm van RSV-infectie van de onderste luchtwegen te ontwikkelen.

Er bestaat geen specifieke therapie voor RSV-infecties en preventie is het enige middel om deze te bestrijden. Momenteel is de preventie gebaseerd op immunisatie met het monoklonale antilichaam Palivizumab van kinderen die tot de risicocategorieën behoren. Het gebruik ervan is echter geïndiceerd voor een klein aantal kinderen, wordt gekenmerkt door grote verschillen in voorschriften tussen de verschillende Italiaanse regio’s en brengt een aanzienlijke organisatorische inspanning met zich mee, aangezien het de toediening van ten minste vijf maandelijkse doses vereist.

Met resolutie nr. Op 9 januari 2023 keurde AIFA Nirsevimab (Beyfortus) in band C goed voor de preventie van pathologieën van de lagere luchtwegen veroorzaakt door RSV bij pasgeborenen en kinderen tijdens hun eerste epidemische seizoen. Dit nieuwe monoklonale antilichaam heeft een lange halfwaardetijd en kan met een enkele toediening het kind gedurende ten minste 5 maanden beschermen, waardoor RSV-luchtweginfecties waarvoor ziekenhuisopname nodig is met 77% worden verminderd en het risico op opname op de intensive care met 86%. Simões et al., Lancet Child & Adolescent Health 2023;7:180).

Om deze reden hebben het bestuur van de vaccinatiekalender voor het leven, de Italiaanse Vereniging voor Hygiëne, Preventieve Geneeskunde en Volksgezondheid (SItI), de Italiaanse Vereniging voor Neonatologie (SIN), de Italiaanse Vereniging voor Kindergeneeskunde (SIP), de Italiaanse Federatie Kinderartsen (FIMP) en de Italiaanse Federatie van Huisartsen (FIMMG) suggereerden al in februari 2023 de noodzaak om een ​​universele preventiestrategie voor respiratoire syncytiële virusziekten voor alle pasgeborenen aan te nemen. Dit kan worden bereikt door Nirsevimab rechtstreeks in het ziekenhuis toe te dienen, vóór ontslag uit de kraamafdeling, aan alle kinderen geboren in de epidemische periode oktober-maart, terwijl kinderen geboren in de periode april-september kunnen worden geïmmuniseerd in oktober van het jaar waarin de ziekte zich voordoet. geboorte door de plaatselijke diensten of door een kinderarts naar keuze.

Dit alles gezegd hebbende, geeft het feit dat de Italiaanse regio’s deze kwestie op een heterogene manier aanpakken aanleiding tot grote bezorgdheid, wat in bepaalde gevallen erop wijst dat het gebruik van Nirsevimab moet worden beperkt tot een klein aantal kinderen, gedreven door de doelstelling om de hoogste kosten dan volksgezondheidsdoelstellingen. In sommige regio’s werd ook verwezen naar de beschikbaarheid van het anti-RSV-vaccin dat tijdens het derde trimester van de zwangerschap moet worden toegediend, waarschijnlijk ten koste van de zwangere vrouw. Het vaccin kan bijdragen aan preventie, maar er moet rekening mee worden gehouden dat in Italië minder dan 20% van de zwangere vrouwen kiest voor de momenteel aanbevolen vaccinaties (anti-griep, anti-kinkhoest). Bovendien heeft het vaccin vijftien dagen nodig om de pasgeborene te immuniseren en wordt de verkregen dekking binnen zes maanden na de geboorte verminderd, wat veel moeilijkheden veroorzaakt bij het kiezen van het beste tijdstip voor de toediening ervan, waardoor bijvoorbeeld premature pasgeborenen zouden worden uitgesloten. Aan de andere kant moet bij de evaluatie van de economische impact van universele profylaxe met nirsevimab rekening worden gehouden met het feit dat de kosten gedekt zouden worden door de besparingen die het gevolg zijn van het stopzetten van Palivizumab, wat ongeveer 15 maal hogere kosten met zich meebrengt per patiënt, door de verlaging van de kosten die worden veroorzaakt door ziekenhuisopnames (minimaal € 4.000,- voor elke opname op de afdeling en € 14.000,- voor elke opname op de Intensive Care), de reductie van de kosten die samenhangen met de uitkomsten van RSV-infecties (recidief bronchospasme, astma) en de beperking van de sociale kosten veroorzaakt door de kosten die ouders moeten dragen om voor hun door de infectie getroffen kinderen te zorgen. Al deze overwegingen hebben de autonome regio Valle d’Aosta en enkele Europese landen, zoals Spanje en Duitsland, ertoe aangezet om al in het epidemische seizoen van 2023 universele preventie van respiratoire syncytiële virusziekten met nirsevimab in te voeren. al., Euro Surveill 2024;29:2400046) bevestigde dat deze keuze resulteerde in een vermindering van ziekenhuisopnames met minstens 70% in Spanje.

Deze studie bevestigde ook het grote bewustzijn van de ernst van de RSV-ziekte bij zowel gezondheidswerkers als de algemene bevolking, waardoor het mogelijk werd een zeer hoge dekking te verkrijgen gelijk aan 97,5% van de personen met een hoog risico en 92,5% van degenen geboren tijdens de ziekte. campagne van immunisatie.

Daarom willen wij deze overwegingen met u delen omdat, om Italiaanse kinderen dezelfde gezondheidskansen te bieden als andere Europese kinderen, en tegelijkertijd onbegrijpelijke verschillen te vermijden, zelfs tussen de verschillende regio’s van ons land, uw adres en ook economische steun. Wij zijn er zeker van dat u niet wilt dat een samenvattende kostenanalyse, waarin geen rekening wordt gehouden met besparingsfactoren op de langere termijn, leidt tot het verlies van een kans van onschatbare waarde voor de gezondheid, zoals de mogelijkheid om RSV-ziekten te voorkomen bij kinderen jonger dan één jaar. jaar oud. Wij vertrouwen erop dat u een stem wilt geven aan het verzoek om gezondheid dat komt van degenen die, net als kinderen, geen stem hebben en waarvan wij als tolken optreden. Jarenlang hebben we discussies gehoord over demografische achteruitgang, investeringen om het geboortecijfer te ondersteunen en gezinnen met kinderen, maar deze goede bedoelingen moeten worden gevolgd door coherente keuzes. Dit is ook de reden waarom wij u vragen om onze kleintjes te beschermen en de kans niet te missen om het goede voor hen te doen.

De president en de raad van bestuur van de Italiaanse Vereniging voor Neonatologie